mandag den 25. april 2011

Dan Turell holdte af hverdagen - jeg holder af ferie.

1. maj er normalvis en speciel dag for mig(på trods af de sædvanlige nyhedsrepotager fra Fælledparken, om at der ingen grund til at markere første maj, og folk deltager kun i 1. maj arrangementer for at feste og drikke sig en kæp i øjet, og det krydes ofte med et interview med en fuld teenage, som er både ligeglad og uviden om dagens betydning og vedvarende relevans), men i år har 1. maj en helt særlig betydning. 1. maj begynder et nyt ferieår, og det vil sige, at jeg nu har mulighed for at afholde ferie - med løn!

Jeg fik jo aldrig "fornøjelsen" af at være ledig, da jeg var blevet færdig som socialrådgiver og kombineret med et ret intenst år som næstformand i SDS, så er det ret begrænset, hvor meget ferie/fri jeg har haft de sidste par år. Og når jeg så har haft kortere perioder med ferie, så har jeg nydt det i fulde drag.

Og her på kanten til det længe ventet ferieår, så kan jeg ikke komme udenom, at ferie er tiltrængt(også her efter 5 dages helligdagsfri). Jeg har brug en pause fra arbejde, hvor jeg både fysisk og mentalt ikke er tilstede - og der 5 dage bare ikke nok!

Jeg ved jo godt, at jeg har haft mulighed for 3 ugers ferie med feriedagpenge - og det har jeg såmænd også gjort brug af(dog ikke alle ugerne og ikke mere end en uge af gangen). Og det er jo helt grotesk, at regeringen fremadrettet har fjernet denne mulighed. For jeg kan næppe forestille mig et år i mit arbejdsliv, hvor jeg har haft brug for ferie end dette, som jeg lige har overstået. Sjældent har jeg haft brug for afstand til min hovedbeskæftigelse - mit arbejde - min hverdag som dette år. Jeg har haft brug for at sikre, at mit liv også indeholder andet end et arbejdsliv. Jeg tror, at de fleste nyuddannede socialrådgivere - eller lærere, pædagoger mv. vil skrive under på, at det første år som uddannet sjældent er en dans på roser. Ud over hele tiden at være "den nye" og dermed hende, som skal spørge hele tiden, have hjælp og uddybet såkaldte indlysende ting, så kæmper man også med at finde sig selv - finde sin professionidentitet, afprøve de tillærte metoder og få disse forenet med sig selv, sin arbejdsplads og rammerne og så sin faglige overbevisning. Og til tider har man ikke gøre andet end blot at følge strømmen for ikke at drukne i uløste opgaver og bristede faglige illusioner.

Og når det så sker, så er det, at man har brug for ferie!

Jeg er grundlæggende tilfreds med mit liv - herunder også mit arbejdsliv. Jeg har nogle skønne kollegaer, som har taget sig godt af mig - har stillet deres erfaring og viden til rådighed samtidig med, at de også har givet plads til, at jeg rent faktisk som helt nyuddannet faktisk havde en masse ny viden, nye vinkler og nye tilgange Jeg har følt mig velkommen og anerkendt som socialrådgiver, professionel og som person. Det er jeg yderst taknemlig for - MEN 1. maj vil jeg nu alligevel glæde mig over, at der er ca. 5 til 6 uger i det næste år, hvor jeg ikke skal være på arbejde, og så vil jeg drikke mig en øl, synge med på "Når jeg ser et rødt flag smælde" og sende en kærlig tanke til fagbevægelsen - og takke dem for, at de har kæmpet for jeg og mine kollegaer 6 uger om året kan få det nødvendige og tiltrængte afbræk fra vores arbejdsliv!



Dan Turell holdte af hverdagen - jeg holder af ferie. Nok mest af alt fordi, jeg ikke rigtig holder ferie. Men alt dette ændrer sig 1. maj!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere